Deel 5 - Reisverslag uit Windhoek Noord, Namibië van Henk en Herma Speelman - WaarBenJij.nu Deel 5 - Reisverslag uit Windhoek Noord, Namibië van Henk en Herma Speelman - WaarBenJij.nu

Deel 5

Door: Henk en herma

Blijf op de hoogte en volg Henk en Herma

08 Juni 2017 | Namibië, Windhoek Noord

Tja, we zitten weer veilig en wel in hotel Safari in Windhoek. De reis zit er bijna op. Camper weer ingeleverd en nu genieten we o.a. van een heerlijk groooooooooot bed. Wat een luxe......... dit Safari hotel in Windhoek.

Van Etosha naar Palmwag. Voordat we poort uitreden werden we nog gedag gezegd door drie kameelpeerden. Vandaag rijden we met de raampjes dicht, want het "Etosha-stof" heeft Henk een flinke ontsteking veroorzaakt in bijna al zijn holtes die hij (in zijn hoofd)heeft: neus- bij-kaak-voorhoofd en oorholtes. Maar ja, na een paar weken stof werken de filtertjes niet zo goed meer. De eerste 225 kilometer weer een "teer" weg, daarna weer onverhard. De omgeving werd weer prachtig en de Grootberg Pass zorgde voor een mooi uitzicht in dit Noord Westelijk deel van Damaraland. Deze wegen zijn voor ons een openbaring, met recht 1 van de mooiste routes van Namibia. Onderweg regelmatig gestopt om van de omgeving te genieten. Tijdens de afdaling van de Grootberg Pass ontweken wij een super grote "bok" (naam moeten we nog opzoeken). Het was wel een mooi gezicht de manier waarop hij (of zij) de rotsen opklom.
Net voor Palmwag een controle voor mond- en klauwzeer. Je mag geen vlees meenemen. Ze vonden bij ons niets, Herma had het vlees goed verstopt. Bij de controle laten wij direct de koelkast zien en daarna de toilet, want de ervaring heeft geleerd dat ze dat prachtig vinden. Was vandaag ook een topdag voor wat de temperatuur betreft: 37 graden.
Vanmorgen achterband zacht, is niet zo vreemd met dit soort super slechte wegen. Klein gaatje en werd door medewerkers van de camping gemaakt binnen 20 minuten...
Verder door dit prachtige deel van Namibia richting Spitzkoppen (een berg van 1784 meter), de kop steekt ruim 700 meter boven de omliggende "woestijn".
Ondanks de slechte wegen is het een verademing om te genieten van deze bergachtige omgeving. Regelmatig stopten wij om van deze omgeving te genieten en om even bij te komen van de slechte wegen. Kan ook niet anders, het is hier alleen maar corrugation (diepe ribbels in de weg), stof, stof en fijne stof.
Spitzkoppen is een prachtige camping met 31 plaatsen, geen stroom en water en een droog toilet. Alleen bij de ingang is stromend water en dus een douche.
Het arme dorpje Spitzkop deelt mee in de opbrengst van de camping, is altijd een goed gevoel voor ons. De campingplaatsen liggen 100 tot 150 meter uit elkaar, we konden zelf een plek zoeken. Wij kozen voor plek nr 5, ligt 3 kilometer van de ingang van de camping. Wij staan "onder" gigantische grote rode rotsblokken, mooier kan het echt niet. Wij vragen ons nu wel af: lijkt Aussie op Namibia of lijkt Namibia op Aussie. We laten het maar in het midden en genieten volop. Prachtige wandeling gemaakt "samen" met de ondergaande zon en in de avond van de gigantische grote sterrenhemel. Dit is absoluut het mooiste plekje waar wij ooit gestaan hebben.
De andere ochtend een rondje over de camping gereden. Je komt op deze manier bij alle mooie plekken bij en tussen de twee bergen. In totaal 23 kilometer gereden!!!!
Band was toch weer een beetje leeg gelopen en omdat wij een vrije middag hebben, zelf maar de reserveband er om gelegd. Was best een zware klus in deze hitte, maar is gelukt. Wel weer aardig wat stof "geïnhaleerd", maar ja het kan niet anders.
Daarna ben ik uit eten geweest, ja zeker, Herma had onder deze omstandigheden heerlijke lunch gemaakt en ik had onze stoeltjes en tafel in een restaurant opstelling gezet.
Daarna nog een fikse wandeling gemaakt naar de "window", een groot gat in de rotsen boven ons. Genoten van het uitzicht, samen met de "dassies", een soort bergmarmot maar dan iets groter. Deze omgeving levert enorm veel energie op.
Helaas de andere dag on the road again: richting Windhoek, we ondergingen nog 40 kilometer onverharde weg en de rest is allemaal "TEER". Toch wel fijn, na zoveel onverharde kilometers. De laatste nacht doorgebracht op een struisvogel farm, weer eens iets anders, maar de Spitzkoppen zit nog erg in ons hoofd, zo mooi.
Camper ingeleverd, alles was oké. Zelfs de beschermplaat van de diesel tank die ik met vijf staaldraden vastgemaakt had heeft het gehouden.
Prima service van het verhuurbedrijf, bracht ons met een busje naar het hotel in Windhoek.

Voor de statistici: In totaal reden wij 7.984 kilometers in 47 dagen. Verdeeld als volgt: TEER WEG: 4.449 kilometer: NIE TEER NIE WEG: 2901 kilometer en 4 X 4 WEG: 634 kilometer.

Wij hebben een geweldige reis gemaakt, genoten van de prachtige natuur en het wild life. Geen enkel probleem met de bevolking ondervonden, waren zeer bereidwillig en aardig. Het weer liet ons zeker niet in de steek, zelfs een periode van negen dagen geen wolkje aan de lucht. In totaal hebben we, met onze reis van twee jaar geleden in 13 weken dat wij hier zijn geweest, een goede indruk gekregen van deze drie Afrikaanse landen.

Bedankt voor jullie belangstelling om ons blog te volgen (foto's helaas niet gelukt om deze bij te voegen) en last but not least bedanken wij Wereldcontact en Travelworld voor het prima verzorgen van deze reis. Als wij thuis zijn sturen wij nog wel een aantal foto`s naar jullie.

• 08 Juni 2017 - 10:53

Ankie:

Hoi Henk en Herma,
    Wat een prachtige 'finale'! Mooi slothoofdstuk. Jullie bedankt dat we via deze verhalen een beetje mee op reis konden. Graag zien we de foto's tegemoet en anders jullie album wanneer dat klaar is.
    Een hele goede terugreis gewenst en tot gauw ziens!
    Groetjes van Johan en Ankie

• 08 Juni 2017 - 11:23

Eric :

Gaaf om weer te lezen! Vorige keer stond Spitzkoppe op ons programma, maar door de paspoortdiefstal ging dat niet door. Gelukkig krijgen we paspoorten door jullie nu terug, maar wij moeten door jullie verslag zelf ook weer terug om Spitzkoppe alsnog te bezoeken. Mooste camping ooit, en dat met jullie ervaringen!!!! Tja, dan moeten we wel! Goede terugreis en tot snel!

• 09 Juni 2017 - 04:36

Carel En Corrie :

Klinkt weer bijzonder goed de laatste dagen! Dank jullie voor het meegenieten van jullie reis.
    Het blijft grandioos om over Namibië te lezen en naar toe te gaan, ook voor ons. Nogmaals Goede terugreis toegewenst .

• 09 Juni 2017 - 04:36

Carel En Corrie :

• 09 Juni 2017 - 08:08

Wilma, Natasch En Sara:

Wauh de camping in spitzkoppe klinkt geweldig!!
    Wat leuk om te lezen dat Aussie zoveel lijkt op het landachap daar..
    We hebben genoten van jullie mooie reis!
    Kom veilig thuis svp!

Liefs Wil, Natas en Sara

• 09 Juni 2017 - 09:41

Joke Van Assendelft:

Hallo HeHe,
    Het is weer een prachtig verslag, ik ben erg benieuwd naar alle foto's.
    Een hele goede reis naar huis.
    Liefs Joke

• 09 Juni 2017 - 14:55

Ria Gaal:

Wow!! what a fantastic trip you two have done. Thanks for the interesting detailed written story about your travels. I totally enjoyed reading it. Safe travels, back to the Netherlands. Looking forwards to the photo's. Regards Ria.